Czy warto inwestować w mieszkania w małych miastach? Analiza rynku nieruchomości w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców

Sprzedaż

Jedną z bezpieczniejszych form lokowania kapitału jest inwestowanie w nieruchomości. Charakterystyka rynku budowlanego gwarantuje stabilność, a ewentualne kryzysy nigdy nie nadchodzą gwałtownie i dają odpowiednio długi czas na reakcję. 

Popularność apartamentów na wynajem mocno przyczyniła się do wzrostu zakupu mieszkań pod najem krótkoterminowy. Wśród inwestorów pokutuje przekonanie, że najbezpieczniejszymi destynacjami są duże aglomeracje. Jednak czy jest to do końca słuszny kierunek? Oczywiście niesie ze sobą wiele korzyści – chociażby wyższy popyt, różnorodne sektory – takie, jak biznes, turystyka, edukacja, rozrywka – gwarantują wyższą chłonność rynku, jednak wiążą się także z silną konkurencją. Zakupy mieszkań w celach inwestycyjnych stanowią aktualnie kluczowy element sprzedaży każdego dewelopera. 

Jako deweloper Novdom Sp. z o.o. od 14 lat realizujemy inwestycje mieszkaniowe w nieco mniej popularnych lokalizacjach – miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Oczywiście mamy w swoim portfolio także Warszawę czy Olsztyn, jednak naszymi kluczowymi punktami są lokalne rynki, małe miasta. W związku z tym swobodnie możemy mówić o przewagach tego typu inwestycji nad największymi aglomeracjami w kraju. 

Każda decyzja, związana z zaangażowaniem znaczących środków finansowych, wiąże się z weryfikacją wszelkich za i przeciw. W przypadku zakupu mieszkania badania wskazują na cykl decyzyjny sięgający 5 miesięcy. Mam nadzieję, że pomogę klientom i deweloperom skrócić ten czas, przedstawiając listę argumentów przemawiających za inwestowaniem w miastach do 100 tys. mieszkańców. Novdom, zanim przejdzie do realizacji, dokładnie bada zapotrzebowanie konkretnego rynku.

Wiele z małych miejscowości jest w świetnej kondycji gospodarczej. Jako społeczność mieszkańcy są lepiej zorganizowani i sprawniej podejmują decyzje kluczowe dla rozwoju miasta – np. tworzą dzielnice przemysłowe, które z racji tańszych gruntów, bogatej infrastruktury, dostępnych pracowników przyciągają duże podmioty gospodarcze, dające miastu i mieszkańcom stałe wpływy do budżetów miejskich oraz domowych. Tym samym przyciągają liczną grupę nowych mieszkańców. Ponadto firmy rozwijając się i zatrudniając kolejnych pracowników, zazwyczaj muszą zagwarantować im mieszkania służbowe. 

W małych miejscowościach bardzo często zlokalizowane są różnego rodzaju szkoły policealne, policyjne, jednostki wojskowe. Tego typu placówki skupiają rok rocznie szerokie gremium nowo przybywających mieszkańców. 

W ostatnich latach wyjątkową popularnością w ruchu turystycznym cieszą się miejsca oddalone od zgiełku dużych miast, posiadające liczne atrakcje, jednak wolne od tłoku i bylejakości w pędzie obsługi tysięcy przewijających się turystów. Wiele miast prowadziło kampanie społeczne ukazujące walory ich terenów – zachęcało do odwiedzenia, poznania czegoś nowego, nieszablonowego i trzeba przyznać, że ten trend udało się w polskiej turystyce osadzić. Zaczęliśmy odchodzić od oczywistych wyborów wakacyjnych na rzecz nietuzinkowych miejsc, gwarantujących nam wypoczynek, a nie wyścig w peletonie po przysłowiowego gofra. Osobiście uważam, że ten nurt po naszych ostatnich doświadczeniach z COVID-19 dodatkowo się umocni. 

Oczywiście istotnym argumentem jest też cena. Zakup mieszkania w stolicy Polski a zakup mieszkania np. w Ciechanowie (z którego notabene do centrum Warszawy dociera się pociągiem w zaledwie godzinę) to różnica kilku tysięcy złotych w cenie metra kwadratowego. Gdy natomiast porównamy to z  kosztami wynajmu oraz czasem dostępności ogłoszenia na rynku, dostrzeżemy szereg korzyści na rzecz mniejszej miejscowości. 

Decyzja dotycząca wyboru miasta idealnego, by zainwestować pieniądze, nie powinna ograniczać się tylko do dużych miast, ponieważ te niewielkie również dają nam wiele możliwości. Novdom w swojej ofercie posiada wyjątkowe miejscowości, które generują ogromny potencjał. Gorąco zachęcam – zarówno klientów, jak i deweloperów – do odkrywania miast poniżej 100 tys. mieszkańców. 

Udostępnij artykuł:

Joanna Budzichowska

Ukończyła Psychologię w Zarządzeniu oraz Zarządzanie Strategiczne w Akademii Leona Koźmińskiego. Swoją karierę związała z marketingiem. W pracy holistycznie podchodzi do realizowanych projektów. Aktualnie odpowiedzialna za marketing Novdom Sp. z o.o. Prowadzi własną działalność konsultingową.
0 komentarzy

Dodaj komentarz

avatar

Podobne wpisy

Szukasz pomocy

Wystarczy Twój mail, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!