Czym jest home staging? Jak wykorzystać go przy promocji inwestycji?

Biznes

Każdy, kto próbował sprzedać nieruchomość wie, że to trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Mimo obecnej sytuacji gospodarczej rynek nieruchomości wciąż ma się dobrze i panuje na nim duża konkurencja. Ofert jest wiele, dlatego trzeba znaleźć sposoby na zapewnienie sobie przewagi nad innymi.

Jedną z metod jest home staging, czyli odpowiednie przygotowanie przestrzeni do sesji zdjęciowej oraz ewentualnej wizyty zainteresowanych osób. Wnętrze dopracowane w każdym calu potrafi skutecznie przyśpieszyć sprzedaż nieruchomości, a nawet podnieść wartość lokalu. Istnieje niezliczona ilość trików, które można wykorzystać, dlatego w dzisiejszym artykule skupimy się na filarach home stagingu.

Optyczne powiększanie przestrzeni

Jest to na tyle istotny aspekt w prezentacji mieszkania, że nawet osoby, które nie zgłębiały wiedzy z zakresu home stagingu zdają sobie sprawę, że to powszechnie wykorzystywany zabieg. Im więcej przestrzeni, tym lepiej. Metraż to jeden z najważniejszych czynników przy wyborze mieszkania. Nie musi być jednak jednoznaczny z przestrzenią – kluczową rolę odgrywa tutaj rozłożenie mebli oraz dodatków. Można w ten sposób optycznie powiększyć przestrzeń. Czasami warto na przykład zrezygnować ze stolika na kawę. Można pomyśleć także nad zastąpieniem dużych mebli tymi mniejszymi. Ponadto lustra i dekoracje ścienne mogą zdziałać prawdziwe cuda. Ułożone w odpowiedni sposób nadadzą pomieszczeniu głębi. Bardzo ważne jest jednak, żeby nie pomylić przestrzeni z pustką. Meble oraz dodatki powinny ukazywać wielowymiarowość pomieszczenia, a nie eksponować opustoszałą podłogę.

Nadawanie charakteru pomieszczeniom

Wszystkie pomieszczenia w domu mają spełniać określone funkcje. Charakteryzują się one pewnymi cechami, które pozwalają nam je od siebie odróżnić. W jadalni takim elementem będzie stół, w sypialni – łóżko, a w salonie może to być na przykład sofa. Ważnym elementem home stagingu jest zbudowanie przestrzeni wokół takich elementów.

Na tym etapie warto wspomnieć także o tym, żeby mieszkanie na sprzedaż było jak najmniej spersonalizowane. Tyczy się to szczególnie rynku wtórnego. Zostawienie w mieszkaniu pamiątek albo zdjęć rodzinnych może być przeszkodą w nawiązywaniu przez klientów osobistej więzi z danym miejscem.

Zminimalizowanie niedoskonałości

Nawet jeżeli sprytnymi zdjęciami uda się odwrócić uwagę klienta od niedoskonałości, w pewnym momencie zdecyduje się on na osobiste oględziny mieszkania i z pewnością zauważy większość uchybień. Niektóre uszczerbki mogą wydawać się właścicielowi tak znajome, że przestał on zwracać na nie uwagę. Przed pokazaniem domu klientowi warto jest zaprezentować go komuś innemu, kto będzie umiał ocenić go obiektywnie. Być może dostrzeże drobne pęknięcia, zarysowania albo plamy. Należy wówczas zdecydować co da się naprawić, a co można jedynie odświeżyć.

Niektóre problemy stosunkowo łatwo można rozwiązać. Czasem powieszenie lustra albo położenie małego dywanu jest wystarczające. Można także przeprojektować wnętrze, na przykład dodać półkę z książkami – zwróci ona uwagę i przeniesie niedoskonałości na dalszy plan. Trzeba wziąć to pod uwagę, ponieważ ludzie z natury bardziej skupiają się na negatywnych cechach, które niekiedy sprawiają, że zapominają oni o wcześniej dostrzeżonych zaletach.

Pokazanie mocnych stron

Każdy dom ma swoje mocne strony, na których należy skupić się podczas przygotowywania oferty. Nie można pozwolić na to, żeby umknęły potencjalnemu nabywcy. Warto zwracać uwagę na szczegóły, które wpłyną na wyobraźnie zainteresowanych. Jeżeli salon jest najładniej oświetlony w godzinach popołudniowych to trzeba zasugerować spotkanie właśnie w tym czasie i koniecznie otworzyć zasłony. Możliwości jest wiele, trzeba je tylko dostrzec i wydobyć z nich to, co najlepsze.

Pokazanie atutów zewnętrznej infrastruktury

Warto wziąć pod uwagę, że ludzie nie będą spędzali w domu całego swojego czasu. Równie istotny będzie dla nich ogródek, garaż albo nawet podjazd. Przy sprzedaży domu należy zadbać o czystość i atrakcyjność zewnętrznej infrastruktury. Ogródek powinien być zadbany oraz udekorowany roślinami.

Home staging jest czymś więcej niż sprzątaniem i dekorowaniem. Chodzi w nim o stworzenie nastroju, optyczne powiększenie, a także rozjaśnienie przestrzeni. Coraz więcej osób zaczęło dostrzegać, jaki wpływ takie działania mają na sprzedaż. Ich popularność wzrosła do tego stopnia, że powstało wiele firm zajmujących się profesjonalnym przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Dajcie nam znać czy ten temat jest dla was ciekawy i czy chcecie przeczytać więcej o technikach wykorzystywanych przez home stagerów.

Udostępnij artykuł:

Jan Śmigielski

Student zarządzania i marketingu w Akademii Leona Koźmińskiego. Odpowiedzialny za social media deweloperów oraz analizowanie kampanii reklamowych online.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

avatar

Podobne wpisy

Szukasz pomocy

Wystarczy Twój mail, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!