Czym jest „miasto 15-minutowe”?

Biznes

Co jest nadrzędnym celem „miasta 15-minutowego”? Przede wszystkim poprawa jakości życia. Projektanci chcą uchronić przyszłych mieszkańców od konieczności pokonywania dużych dystansów. Szkoła, praca, obiekty handlowe i kulturalne powinny być w zasięgu ręki. 

Koncepcja „15-minutowego miasta” zyskała ogromną popularność właśnie w pandemii. To ona zmusiła nas do ograniczenia wyjść i podróży. Sprawiła też, że bardziej doceniliśmy swoje sąsiedztwo — pobliskie sklepy, okoliczne kawiarnie czy osiedlowe parki. Odkryliśmy, że zamieszkiwane przez nas dzielnice są w zasadzie… samowystarczalne. 

Do czego powinna mieć dostęp każda dzielnica, by można ją było nazwać „samowystarczalną”?

W każdej dzielnicy powinny znaleźć się budynki o następującym przeznaczeniu:

  • Budynki mieszkaniowe,
  • Biurowce i miejsca pracy,
  • Szpitale i przychodnie,
  • Placówki edukacyjne,
  • Obiekty kultury,
  • Atrakcje dla całej rodziny.

Na uwagę zasługują przede wszystkim realizacje typu mixed-used. Coraz częściej możemy podziwiać projekty z częścią mieszkalną oraz komercyjną (np. biurowo-handlową). W ten sposób deweloperzy nie tylko efektywniej wykorzystują zakupiony przez siebie grunt, ale także dywersyfikują przychody firmy. Takie obiekty szczególnie dobrze sprawdzają się poza ścisłymi centrami dużych miast. 

W tym miejscu należy wspomnieć o koncepcji mind-care, według założeń której mieszkańcy miast — bardziej niż dotąd — łakną spokoju i ukojenia. Śródmieście nie sprzyja wyciszeniu, ale dzielnice na obrzeżach — jak najbardziej. „Miasta 15-minutowe” to nie tylko klasyczne parki i skwery, ale także „ogródki społeczne”, zielone tarasy czy wspólne szklarnie. Często są to doskonałe miejsca, by urządzić wydarzenie kulturalne na świeżym powietrzu.

Warto nadmienić, że koncepcja “miasta 15-minutowego” korzystnie wpływa na klimat. Dzięki rozmyślnemu projektowaniu przestrzeni minimalizuje się potrzebę pokonywania dużych odległości, a co za tym idzie — nagminnego korzystania z samochodu. W konsekwencji zużywamy mniej energii i produkujemy mniej zanieczyszczeń. 

Czy Twoja firma realizuje osiedla według koncepcji „miasta 15-minutowego”?

Udostępnij artykuł:

Marta Oziemblewska

Absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, copywriter i specjalistka ds. marketingu nieruchomości w agencji Deweloperni. Od lat współpracuje z deweloperami, prowadząc ich social media i tworząc dla nich kampanie reklamowe, sprawiające, że mieszkania błyskawicznie znajdują swoich właścicieli.
0 komentarzy

Dodaj komentarz

avatar

Podobne wpisy

Szukasz pomocy

Wystarczy Twój mail, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!