Specjalizacja czy dywersyfikacja? Jaką strategię powinieneś obrać?

Sprzedaż

Istnieją dwie szkoły, jeśli chodzi o rozbudowę portfolio dewelopera — dywersyfikacja i specjalizacja. Pierwsza polega na inwestowaniu w różne typy nieruchomości. Druga to działanie według sprawdzonego schematu (deweloper skupia się wyłącznie na wybranej niszy). Który z tych modeli sprawdzi się w Twoim biznesie? 

By dowiedzieć się, który kierunek będzie dla Ciebie odpowiedni, zadaj sobie następujące pytania:

  • Jaki jest Twój główny cel? Rozbudowa portfolio czy bieżący dochód? Jeżeli jasno określiłeś swoje oczekiwania, już na tym etapie decyzja będzie oczywista. Jeśli jednak wciąż nie masz pewności, jaką strategię obrać, odpowiedz na pozostałe zagadnienia. 
  • Czy masz duże doświadczenie w branży nieruchomości? Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę w tym sektorze rynku, powinieneś raczej skupić się na specjalizacji. Przynajmniej do momentu, w którym poczujesz się pewnie. Z kolei solidne doświadczenie będzie argumentem do podejmowania nowych wyzwań i dywersyfikacji oferty. 
  • Na jakim rynku chcesz inwestować? Dywersyfikacja sprawdzi się na rynku miejskim. Na obszarach podmiejskich trudniej o różne typy nieruchomości (tam znajdziemy przede wszystkim budownictwo jednorodzinne). 

Specjalizacja

Jeśli masz na koncie jedną nieruchomość, która generuje satysfakcjonujące dochody, z pewnością w przyszłości będziesz starał się ją „odzwierciedlić” — w pierwszej kolejności poszukasz gruntu w analogicznej lokalizacji, następnie postawisz na identyczny standard i zadbasz o resztę cech, by z powodzeniem trafić do znanej Ci grupy docelowej. W ten sposób działa wielu deweloperów i jest to jak najbardzej słuszna strategia. Jaka jest więc główna zaleta specjalizacji? Zidentyfikowawszy właściwą koncepcję postępowania, możesz po prostu robić to samo w kółko! Jeśli osiągasz sukcesy, inwestując w mieszkania w śródmieściu, możesz założyć, że podobna nieruchomość w tej okolicy będzie równie opłacalna.

Ponadto, jak powszechnie wiadomo większa skala przedsięwzięcia na ogół przynosi większe korzyści. W miarę możliwości poszerzaj swoje osiedla o kolejne budynki lub inwestuj w sąsiedztwie. 

Istnieją oczywiście wady tej strategii — specjalizacja jest bardziej podatna na zmiany rynkowe. Przykładu nie trzeba szukać daleko. Przez pandemię znacząco ucierpiał sektor wynajmu krótkoterminowego. Zawsze musisz być przygotowany na ewentualne perturbacje. Dobrze, jeśli masz zaplecze finansowe, które pozwoli Ci przetrwać najgorsze momenty. 

Dywersyfikacja 

Dzięki zróżnicowaniu swojego portfolio masz dostęp do większej liczby opcji inwestycyjnych i możliwości zarobkowych. Warunkiem jest jednak inteligentne zarządzanie. Te będzie znacznie bardziej skomplikowane i złożone niż w przypadku specjalizacji. 

Warto nadmienić, że strategia ta nie ogranicza Cię do działania w ramach jednej dzielnicy. W tym przypadku ekspansja na inne części miasta lub nowe miejscowości jest wręcz wskazana. Eksperymentuj! Zmieniaj lokalizacje, standard wykończenia i grupy docelowe. 

Największą zaletą dywersyfikacji jest ponadto fakt, że Twoje portfolio może być zorientowane zarówno na długoterminowy zysk, jak i miesięczny dochód. Dla przykładu — domy jednorodzinne generują mniejszy wpływ niż nieruchomości wielorodzinne. Możesz więc inwestować w większe osiedla z dobrym zwrotem gotówki, a przy okazji budować domy, które nie będą głównym źródłem Twojego zarobku, ale w ciekawy sposób dopełnią Twoją ofertę. Szerokie portfolio bez dwóch zdań odzwierciedla doświadczenie dewelopera. Jeżeli masz na koncie budynki o różnym przeznaczeniu — na przykład osiedla i nieruchomości komercyjne — automatycznie wydajesz się wykwalifikowanym partnerem. Oczywiście pod warunkiem, że są to udane projekty! 

Możesz zbudować atrakcyjne portfolio — bez względu na to, czy zdecydujesz się na specjalizację, czy dywersyfikację. Najważniejsze, byś ustalił swój cel inwestycyjny, a następnie obrał ścieżkę, która doprowadzi Cię do jego realizacji. 

 

1
Moja firma stawia na:

Udostępnij artykuł:

Marta Oziemblewska

Absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, copywriter i specjalistka ds. marketingu nieruchomości w agencji Deweloperni. Od lat współpracuje z deweloperami, prowadząc ich social media i tworząc dla nich kampanie reklamowe, sprawiające, że mieszkania błyskawicznie znajdują swoich właścicieli.
0 komentarzy

Dodaj komentarz

avatar

Podobne wpisy

Szukasz pomocy

Wystarczy Twój mail, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!