Traktuj marketing jako inwestycję, nie jako koszt!
Wielu przedsiębiorców – nie tylko deweloperów – traktuje marketing jako konieczność. Wiedzą, że promocja jest niezbędna, ale uważają ją raczej za koszt, aniżeli inwestycję. Dlaczego takie podejście jest zgubne i ile rzeczywiście powinniśmy przeznaczać na działania marketingowe?
Marketing będzie szczególnie istotny wszędzie tam, gdzie konkurencja jest duża. Spójrzmy chociażby na największe miasta w Polsce, w których osiedla i biurowce wyrastają jedno po drugim. Czym ciekawsza i lepiej zaplanowana promocja, tym większe zainteresowanie konkretną inwestycją. Co w takim razie powinno składać się na kompleksowe działania marketingowe?
- profesjonalna strategia komunikacji – podnosząca kwestie, jak: analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia), UPS (ang. Unique Selling Proposition – unikalna wartość oferty), archetyp marki, określenie grup docelowych, cele krótko- i długoterminowe, Big Idea (główna koncepcja przyświecająca marce), wybór kanałów komunikacyjnych, język i ton komunikacji oraz propozycje działań
- branding i naming – nadanie marce właściwej aparycji i intrygującego charakteru,
- strona www – funkcjonalna witryna prezentująca Twoją ofertę, ale także Twoje wartości oraz podejście, zoptymalizowana pod kątem przyszłych działań marketingowych, w tym kampanii Google Ads,
- profile w mediach społecznościowych – obecność w mediach społecznościowych przestała być opcją – w ostatnich latach wpisała się na dobre w strategię wielu firm. Poza samym założeniem kont na sukces na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie wpływa regularne publikowanie postów oraz interakcja z odbiorami. Do tego należy dodać przemyślane i stale optymalizowane kampanie reklamowe.
- reklamy online – wspominane już Google Ads, Facebook Ads i Instagram Ads,
- reklamy outdoorowe – tradycyjna forma reklamy w przestrzeni publicznej, której znaczenia nie należy umniejszać. Duży format banerów czy bilbordów w dalszym ciągu skutecznie przyciąga wzrok przechodniów,
- projektowanie i druk materiałów promocyjnych – jeszcze niedawno mówiło się, że materiały drukowane odejdą do lamusa, jednak nic nie wskazuje na to, żeby deweloperzy mieli zrezygnować z eleganckich katalogów, reprezentacyjnych wizytówek, teczek ofertowych czy papieru firmowego,
- animacja i produkcja materiałów wideo – badania pokazują, że to właśnie wideo jest najbardziej angażującym narzędziem marketingowym. Oddziałuje jednocześnie na słuch i wzrok odbiorcy, dlatego scrollując media społecznościowe, często zatrzymujemy się właśnie przy filmach.
- public relations – zestaw działań, dzięki którym media mówią o Twojej inwestycji tak, jak tego chcesz. Narzędzia z tego zakresu są także niezastąpione podczas ewentualnych kryzysów wizerunkowych.
- i wiele innych.
Trochę tego jest, prawda? Ile zatem powinien kosztować pakiet takich usług? Szacuje się, że środki przeznaczone na działania marketingowe w branży nieruchomości powinny wynosić około dwa procent wartości inwestycji. Na pierwszy rzut oka kwota ta może wydawać się dość pokaźna. Należy jednak spojrzeć na tę kwestię przez pryzmat przyszłych korzyści – w tym ilości ciepłych leadów, odsetka sfinalizowanych transakcji i dynamiki sprzedaży.
Oczywiście możesz działać na własną rękę, nie powierzając zadań żadnej agencji. Pytanie jednak – ile z powyższych narzędzi będziesz w stanie wówczas wykorzystać? Być może potrafisz napisać angażujące teksty, zaprojektować logo i stworzyć profile inwestycji w serwisach ogłoszeniowych, ale czy jednocześnie obędziesz się bez reprezentacyjnej strony internetowej i prawidłowo zoptymalizowanych kampanii online? Delegowanie zadań to sztuka, którą warto pojąć jak najwcześniej. Przekazując marketing specjalistom, sam możesz skupić się na własnych zadaniach – a przecież jako deweloper na brak obowiązków nie narzekasz!
Czy potrafisz delegować zadania? Czy określiłeś budżet na działania marketingowe?
Dodaj komentarz