Czy wyobrażasz sobie zespół Formuły 1, który nie analizuje danych, a mimo to wygrywa wyścigi? Ja nie. Dokładnie tak samo nie potrafię zwizualizować sobie prowadzenia firmy bez wykorzystywania analityki. Jasne, możesz zapytać, dlaczego by nie polegać po prostu na intuicji, jak za „starych dobrych czasów”. No ale powiedz, czy Fernando Alonso polega obecnie w Aston Martinie, tylko na swoim instynkcie?
Wprowadzenie do analityki i jej roli w nowoczesnym marketingu
Analityka marketingowa jest jak nasz własny team inżynierów w boksie. Bez niej jakiekolwiek działania byłyby jak jazda na ślepo. Które kanały dają najwięcej konwersji? Jakie treści najbardziej przyciągają naszą grupę docelową? Na którym etapie procesu zakupowego klienci najczęściej rezygnują z dokonania transakcji? Czy inwestujemy mądrze? Czy może jednak przepalamy nasze budżety? Odpowiedzi na te pytania są jak sesje treningowe przed każdym wyścigiem – dają niezbędne informacje, które są kluczowe podczas dobierania odpowiedniej strategii, zwiększającej efektywność.
Co więcej, analityka pomaga zrozumieć odbiorców. To ona pokazuje nam różnorodność, jaką reprezentują – ich unikalne preferencje i zainteresowania. Dzięki temu możemy później tworzyć spersonalizowane kampanie, które przemawiają do konkretnych osób, a nie niesprecyzowanej masy.
W ten sposób (mam nadzieję, że Prezesi nas tu czytają 🙂) możemy też uzbroić się w argumenty w postaci liczb, które jasno pokazują, że akurat ten kolor, który Prezesowi podoba się najbardziej, do potencjalnych klientów po prostu nie przemawia.
I wreszcie – analityka pozwala nam przewidywać trendy i dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Poprzez analizę danych historycznych i bieżących możemy identyfikować wzorce, które pomogą nam przewidzieć przyszłe zachowania klientów. Taka wiedza jest nieoceniona w dynamicznym świecie marketingu, gdzie elastyczność i szybka reakcja na zmiany są kluczowe dla utrzymania lub zbudowania przewagi konkurencyjnej.
Zastosowanie analityki do śledzenia i mierzenia skuteczności kampanii
Przeprowadzasz kampanię marketingową, której celem jest zwiększenie zapytań na stronie internetowej Twojej inwestycji. Wykorzystujesz do tego różne kanały – social media, reklamy w sieciach Google i Meta. Zatrudniasz zespół marketingowy lub zlecasz prace agencji i przeznaczasz na to… niemały budżet.
Bez odpowiednich narzędzi do śledzenia i analizy ocena skuteczności tych działań byłaby niemal niemożliwa. Nie wiedziałbyś, które kanały generują najwięcej kliknięć, które z nich są najbardziej „kaloryczne” i ile tak naprawdę kosztuje Cię pozyskanie klienta.
Dokładna ocena tych działań za pomocą narzędzi analitycznych daje Ci możliwość pełnego zrozumienia, które działania są najbardziej efektywne. Na przykład, możesz zobaczyć, że Twoje posty na Instagramie generują więcej ruchu niż posty na Facebooku, że pewne słowa kluczowe przynoszą więcej ruchu z wyszukiwarek niż inne albo że konkretna reklama PPC generuje więcej konwersji niż pozostałe.
Wykorzystując te informacje możesz później odpowiednio zaplanować swoje działania – skupić się na tych, które przynoszą najlepsze wyniki, a w konsekwencji więcej w nie inwestować oraz modyfikować lub eliminować te, które są mniej efektywne*. To, co wcześniej wydawało się skomplikowanym procesem podejmowania decyzji opartym na przeczuciach, staje się teraz precyzyjnie mierzalną i zoptymalizowaną strategią.
* Uważam za duży błąd przekreślanie działań, które jednorazowo nie przyniosły zamierzonego efektu. Marketing nie jest mechanizmem, który ustawimy raz i będziemy czekać na wyniki. W marketingu konkurujemy z innymi w różnym czasie. Testuj więc ponownie działania, które kiedyś nie przyniosły oczekiwanych efektów. Wyciągnij jednak wnioski z pierwszej próby i porównuj wyniki.
Wykorzystanie analityki do przewidywania trendów rynkowych
W świecie marketingu zdolność do przewidywania trendów rynkowych jest niezwykle cenna. To właśnie od niej zależy, czy marka jest w stanie zareagować na zmieniające się oczekiwania klientów i dostosować do nich swoją ofertę.
Dane zgromadzone za pomocą narzędzi analitycznych mogą posłużyć jako klucz do przyszłości. Oznacza to na przykład możliwość zauważenia subtelnych zmian w zachowaniach czy preferencjach odbiorców, jeszcze zanim staną się one powszechne. To trochę tak, jakbyś miał magiczną kulę, która pozwala Ci spojrzeć w przyszłość i zareagować na nadchodzące zmiany z wyprzedzeniem.
Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej na konkretnym przykładzie. Przeglądając dane np. z Google Trends lub Planera słów kluczowych możemy zauważyć, że coraz więcej użytkowników szuka informacji o technologiach pozwalających optymalizować zużycie energii elektrycznej oraz utrzymywać odpowiednią temperaturę. Ta zmiana może być początkiem nowego trendu, który z czasem stanie się normą na rynku.
Gdy zauważymy takie zmiany, możemy zdecydować o zainwestowaniu w technologię smart home w swoich przyszłych projektach, a także podkreślić tę wartość dodaną w swojej strategii komunikacji, na przykład tworząc dedykowany landingpage. Tym samym mamy coś, czego nie ma 80% konkurencji. Stajemy się liderem, a nie naśladowcą trendów, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe.
W kolejnych wpisach opowiem Wam, w jaki sposób zastosowanie zaawansowanych narzędzi analitycznych pozwoliło nam zwiększyć efektywność działań marketingowych i wyniki sprzedażowe. Podzielę się z Wami moim doświadczeniem, które zebrałem podczas przygody z firmą Columbus. Oczekujcie więc samych konkretów, bez lania wody. 😉
Analityka to przewaga konkurencyjna!
Na przestrzeni lat analityka zyskała status kluczowego narzędzia w kreowaniu skutecznej strategii marketingowej. Niestety lub „na szczęście” nie u każdego. Obszar ten nie jest bowiem jeszcze w pełni wykorzystywany przez wszystkich graczy na rynku, a to właśnie czyni z analityki potężne narzędzie do zdobywania przewagi konkurencyjnej.
Mimo że zrozumienie i wykorzystanie danych stało się normą w świecie biznesu, wiele firm wciąż opiera swoje działania marketingowe na intuicji, doświadczeniu, a czasem nawet na przypadku. Takie podejście może być zgubne w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku, niestabilnej sytuacji w Polsce, rosnących cen, a także oczekiwań klientów. Ostatecznie decyzje oparte na danych są bardziej precyzyjne i przemyślane, przez co przynoszą lepsze wyniki niż te, które są podejmowane na podstawie „najlepszych praktyk” czy osobistych przekonań.
Ponad 40% firm na świecie nie wykorzystuje danych analitycznych do podejmowania decyzji biznesowych!1
Ci, którzy aktywnie wykorzystują analitykę w swojej strategii marketingowej, zdobywają przewagę konkurencyjną, której nie da się łatwo nadrobić. Dostęp do rzetelnych danych pozwala na szybsze wykrywanie zmian na rynku, lepsze zrozumienie potrzeb i preferencji klientów, a co za tym idzie, tworzenie skrojonych na miarę ofert i komunikatów marketingowych. W rezultacie to właśnie te firmy są w stanie budować silniejsze relacje z odbiorcami i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.
Wprowadzenie analityki do strategii marketingowej to proces złożony, którego nie sposób wdrożyć z dnia na dzień. Wymaga on inwestycji w odpowiednie narzędzia i kompetencje, ale przede wszystkim zmiany myślenia na wszystkich poziomach organizacji. Mimo to, korzyści płynące z takiej zmiany mogą być ogromne i długotrwałe.
To właśnie dlatego analityka to nie tylko narzędzie służące do lepszego zrozumienia rynku i klientów, ale przede wszystkim pozwalające uzyskać przewagę konkurencyjną. Nie można więc tak po prostu go zignorować. Firmy, które już teraz decydują się na pełne wykorzystanie danych w swoich działaniach marketingowych, zyskują solidny fundament, na którym mogą budować długoterminowy sukces.
(wdrożona analityka w firmie, to też szczęśliwy zespół marketingu i sprzedaży,
a w efekcie szczęśliwy Zarząd 🙂)
Jak zacząć?
Nie będę robić tu za speca od analityki, dlatego też niebawem pojawi się kolejny wpis, ale stworzony przez osobę, która z danymi pracuje od lat! Stay tuned. 😉
1 https://hbr.org/2023/01/has-progress-on-data-analytics-and-ai-stalled-at-your-company
Obrazy zostały wygenerowane za pośrednictwem AI