Klienci rynku nieruchomości, niezależnie od tego czy nabywają lokum dla siebie czy też inwestują w mieszkania na wynajem, przy podejmowaniu decyzji zakupowej, coraz częściej kierują się czymś więcej niż tylko ceną i lokalizacją. Kupują mieszkania od firm, którym ufają. Świadomi tego mechanizmu deweloperzy, oprócz działań promujących swoją ofertę, powinni zadbać także o pozytywny wizerunek firmy.
Rynek nieruchomości rządzi się zupełnie innymi prawami niż sektor FMCG czy odzieżowy. Aby zainteresować klienta zakupem mieszkania, nie wystarczy pokazać korzyści i wzbudzić pozytywne emocje. Podpisanie umowy z deweloperem to dla wielu bardzo ważna życiowa decyzja, która wymaga potężnego kapitału. Proces decyzyjny w tym przypadku jest znacznie bardziej skomplikowany i trwa dłużej. Na ostateczną decyzję o wyborze nieruchomości od konkretnego dewelopera wpływa szereg czynników, m.in.: cena, opcje finansowania, lokalizacja, architektura budynku czy zastosowane rozwiązania technologiczne. Bardzo duże znaczenie mają też opinie na temat firmy oraz jej wizerunek. Klienci kupują mieszkania najczęściej jeszcze na etapie tzw. dziury w ziemi, nic w tym dziwnego, że wybierając konkretnego dewelopera chcą mieć do niego pełne zaufanie. Jak zatem zbudować poczucie zaufania wśród potencjalnych klientów? Z pewnością pomoże w tym pozytywny wizerunek firmy, ekspozycja jej kompetencji, doświadczenia, jakości wykonawstwa oraz wartości organizacji. Do budowy takiego postrzegania marki dewelopera niezbędne są zaplanowane i systematyczne działania public relations. Co jeszcze można zyskać dzięki PR-owi? O tym mowa poniżej.
Co PR daje deweloperom?
- Zwiększa rozpoznawalność marki – regularnie prowadzone działania PR powodują, że o firmie mówi się i pisze w różnych mediach – w prasie, radio, TV, serwisach internetowych, mediach społecznościowych. Więcej przekazów w mediach, to coraz większa rozpoznawalność marki dewelopera.
- Pokazuje eksperckość i doświadczenie firmy – komentarze i wywiady udzielane mediom czy też wystąpienia podczas eventów branżowych to świetna okazja by pochwalić się wiedzą i doświadczeniem firmy.
- Pomaga budować zaufanie – firma, której przedstawiciele chętnie dzielą się opiniami, wiedzą i doświadczeniem (a ich komentarze można zobaczyć w niezależnych mediach lub posłuchać podczas spotkań branżowych czy tematycznych webinarów), wzbudza większe zaufanie niż deweloper, który jedynie reklamuje swoje produkty.
- Pomaga dotrzeć do różnych grup odbiorców – przy pomocy publikacji w odpowiednio dobranych mediach można dotrzeć z przekazem do konkretnej grupy odbiorców, np. inwestorów, klientów, kontrahentów, a nawet potencjalnych nowych pracowników.
- Wpływa na decyzje zakupowe klientów – obecnie dla nabywców mieszkań coraz większego znaczenia przy wyborze nabierają takie aspekty, jak dobra opinia, bezpieczeństwo i pozytywny wizerunek dewelopera.
- Promuje produkty firmy – choć nie jest to bezpośrednim celem działań PR, często przy okazji wysyłanej informacji prasowej czy udzielanego mediom komentarza, istnieje sposobność by wspomnieć o produktach i ofercie firmy. Taki przekaz, o charakterze informacyjnym, jest chętniej przyjmowany przez odbiorców danego medium niż komunikacja reklamowa.
- Pomaga wychodzić z kryzysów – ważną funkcją PR jest zarządzanie komunikacją podczas sytuacji kryzysowych. Zdecydowana większość kryzysów, która przytrafia się firmom, dociera do mediów i internetu. Od sposobu i szybkości reakcji firmy zależy jak sytuacja się rozwinie. Dobry PR pozwala opanowywać kryzysy w zarodku.
- Pomaga zadbać o wizerunek pracodawcy – działania PR poprzez nagłaśnianie pozytywnych informacji o firmie oraz warunkach pracy, mogą wspierać również obszar employer brandingu.
- Dostarcza ciekawy i różnorodny content dla mediów społecznościowych – publikacje na temat firmy, które ukazały się w mediach często stanowią ciekawy materiał do prezentacji w kanałach społecznościowych.
Jak widać, działania PR mają olbrzymi potencjał i mogą przynieść firmie korzyści na różnych polach. Systematyczna, ukierunkowana i oparta na strategii komunikacja z mediami to podstawa do budowania pozytywnego wizerunku. Szczególnie deweloperom opłaca się zadbać o ten obszar. Media żywo interesują rynkiem nieruchomości, ponieważ jest on jednym z kluczowych sektorów gospodarki. Warto wykorzystać to zainteresowanie do kreowania pozytywnego wizerunku oraz budowania zaufania do własnej marki.